شنبه 29 اردیبهشت 1403
دانشگاه علوم پزشکی همدان

معرفی:

کمیته برنامه‌ریزی آموزش عملی و نظری، با هدف ارتقای برنامه‌ریزی درسی در دانشکده پرستاری و مامایی همدان تشکیل شده است.

 

هدف اصلی:

بهبود و ارتقای کیفیت برنامه های آموزش عملی و نظری در گروه های مختلف آموزشی دانشکده

 

شرح وظایف:

  1. مشارکت در تدوین طرح درس­ها
  2. ارزیابی کلیه طرح درس­های تدوین شده توسط اعضای هیئت علمی
  3. بازنگری و اصلاح طرح درس‌ها
  4. مشارکت در بازنگری برنامه های آموزشی
  5. مشارکت در تدوین برنامه آموزش دانشجویان در مرکز مهارتهای بالینی
  6. نظارت بر اجرای برنامه های تدوین شده در مرکز مهارتهای بالینی
  7. تدوین و بازنگری لاگ بوک‌ها
  8. مشارکت در برگزاری کارگاه‌هایی برای آشنایی اساتید و اعضای هیئت علمی در خصوص طرح درس
  9. برگزاری جلسات حضوری در دانشکده به منظور راهنمایی و مشارکت و بازنگری طرح درس‌ها
  10. نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان
  11. همکاری با EDC در جهت ارتقاء فعالیت­های فوق الذکر

 

فرآیند اجرایی برنامه درسی :

  1. سیاست گذاری و برنامه ریزی : تعیین و نظارت بر مراحل تدوین طرح دوره، انتشار طرح دوره و ارزشیابی دوره می­باشد.تعامل و همکاری با رده های بالاتر
  2. سازماندهی : تدوین فرآیند نظم دهی، هماهنگی و تعیین وظایف افراد و گروه ها و تخصیص منابع برای تسهیل دستیابی به اهداف.
  3. راهبری : استفاده از فنون رهبری (ایجاد انگیزه، جهت دهی امور) برای همکاران در فرآیند فوق
  4. پایش و ارزشیابی: پایش و ارزشیابی برنامه
  5. بازنگری : تصمیم گیری و اقدامات اصلاحی لازم

 

* مسئولیت نظارت بر تمام مراحل مدیریت برنامه درسی به عهده معاون آموزشی دانشکده و بر اساس نتایج پایش و ارزشیابی، تصمیم گیری لازم را اتخاذ و به گروه های آموزشی ابلاغ می­نماید.

مراحل:

االف) سیاست گذاری، برنامه ریزی و سازماندهی و راهبری :

  1. معاون آموزشی دانشکده چشم انداز ها و ماموریت های برنامه درسی هر دوره را در قالب برنامه مصوب وزارت متبوع به صورت انتظارات شفاف به گروه های آموزشی و سرپرست EDO ابلاغ می­نماید.
  2. مدیر گروه با مشارکت ذی نفعان، نیمرخ مصوب دوره را تعیین و به اساتید گروه ابلاغ می­نماید.

*برای رشته های که دروس آن توسط چند گروه آموزشی ارائه می­شود و در شورای اموزشی دانشکده تصویب و به گروه آموزشی اعلام می­شود.

*برای کوریکولوم های مصوب جدید، معاون آموزشی دانشکده در جلسه شورای آموزشی مطرح نماید و به اطلاع کلیه گروه های مربوطه رسانده شود.

 

ب) پایش (ارزشیابی تکوینی) :

  1. مدیر یا معاون گروه، طرح دوره را دو هفته قبل از شروع نیم سال از مسئول درس تحویل می­گیرد و بر اساس برنامه مصوب و چک لیست مربوطه، طرح دوره را کارشناسی می­نماید و به مسئول درس بازخورد می­دهد.
  2. طرح درس های ارائه شده به گروه توسط مدیر EDOبررسی و  مورد داوری و تایید قرار می گیرد
  3. مسئول سایت گروه یا دانشکده، طرح دوره و طرح درس تایید شده را در وب سایت گروه قرار می­دهد
  4. کارشناس گروه، سایت را به صورت دوره ای از نظر وجود طرح دوره ها بررسی کرده و مسئولیت کسب اطمینان از وجود تمام طرح دوره ها بر روی سایت بر عهده ایشان می­باشد.
  5. مدیر یا معاون گروه، یا رابط EDO با مشارکت مسئول کمیته برنامه درسی دانشکده، بعد از گذشت 4 هفته از شروع نیمسال، با نمایند فراگیران، جلسه ای برای پایش اجرای طرح دوره بر اساس چک لیست مربوطه برگزار می­کند.
  6. نتایج حاصله به معاون آموزشی دانشکده اطلاع و در جلسه ای به اطلاع مدیر گروه رسانده می شود.

 

 

ارزشیابی تراکمی :

در پایان هر نیمسال تحصیلی، ارزشیابی اساتید در سامانه هم اوا توسط دانشجویان انجام و نتایج حاصله توسط مسئول ارزشیابی اساتید در EDCبه صورت محرمانه به تحویل ریاست دانشکده و معاون اموزشی رسیده و توسط اساتید در سامانه هم اوا در پروفایل شخصی قابل رویت است

* در صورتی که نتایج ارزشیابی تراکمی نشان دهنده وجود مشکل مشخصی باشد، تصمیم مقتضی توسط معاون آموزشی و در صورت نیاز، طرح در شورای آموزشی دانشکده انجام گرفته و بازخورد به مدیر گروه و مسئول درس داده می­شود.

بازنگری :

مدیر گروه و تیم تخصصی تغییرات مورد نیاز را بر اساس نتایج ارزشیابی دروس در قالب مصوبات شورای آموزشی گروه با نظارت معاون آموزشی و مسئول کمیته برنامه ریزی درسی اعمال می نمایند.